Kawan-Kawan Saya

Wednesday, January 08, 2014

My bfreastfeeding journey is begin..

Kali ni aku nak memilih fully breastfeed untuk ihraz zahin. Banyak kelebihannya breastfeed nie. Dapat beza kan anak yg mmfully breastfeed dengan tak. Masa iman dulu tahan 6bulan sebab kurang ilmu pengetahuan dan x yakin. Masa izzul bertahan sampai 1thn7bulan sebab izzul reject bf dah masa tu. Hope kali ni leh tahan sehingga 2 tahun.


Kalau fully breastfeed nie :
1. Anak jarang sakit
2. Kalau demam cepat recover
3. Anak jarang muntah dan cirit birit.
4. Kalau kuar tak perlu bawa beg susu bagai. 5. Waktu tidur malam xperlu bangun buat susu. Selak jer.
6. Boleh bakar kalori sehingga 500 kalori sehari
7. Boleh kurus ( tak kurus sebab tak jaga makan. - mcm aku jer)
8. Jarang pergi klinik
9. X payah pening nak pilih susu yg sesuai
10. Boleh jimat cermat.


Aku bg 10 je kelebihan menyusu badan. Ikutkan banyak kelebihannya. Dlm islam pun ada kelebihannya iaitu setitik susu yg mengalir pada anak seperti mendapat 1 pahala. Alhamdulillah... ;)


Kali ni aku memilih set breastpump medela freestyle. Anak ke3 ni baru ada rezeki nak memilikinya. Ini hasil sumbangan duit kutu aku dan br1m dari adik aku sempena dia dpt bonus aritu.


Dalam pantang no target aku nak simpan sehati sekurang2nya 5oz. Skang aku dah berjaya simoan sehari 7oz..  aritu ada beli online autumz plastic storage twin pack. Harap cuti berbaki 2bulan ni dptlah memenuhkannya. so, ada 50pack la semuanya...


Semalam check up sebulan berat ihraz dah pun 4.2kg. Membesar dengan jayanya. Berat aku? Arggh! Tak capai target lagi.. mane tak capai. Tak berpantang. Bengkung pun x pakai. Ada hati nak badan ala model.


Cepatnya masa berlalu. Seminggu je lagi nak abis pantang. Pastu yahuu..! Kaki rasa gatal jer nak berjalan.. x sabarnya...!


** tak reti nak edit letak caption kat gambar guna app kat hp nie.  



2 comments:

shark said...

WOW best..tahniah dah selamat melahirkan..
turn aku pulak nt..
moga rexeki anak mencurah2 dengan banyaknya susu kita..:)

Iela Fazielah said...

tahniah...byk dah stok tu.... semoga rezeki sentiasa melimpah2 utk susukan anak..aminnnn

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...