Kawan-Kawan Saya

Monday, September 03, 2012

Kisah Penyusuan saya


Actually, dah lama nak masukkan citer nie. Tapi, disebabkan tak buka laptop.. citer ni agak tertangguh la juga. Akhirnya terbuka juga laptop untuk mengupdate citer melalui laptop. Kalau tak, selalu melalui phone jer. nak update melalui phone tak berapa best masa nak menaip tu.. tak leh taip panjang2.. ada jer salah eja.

Nak di jadikan citer, izzul dah mula reject df masa seminggu sebelum nak raya aritu. Muaa2 dia reject waktu siang jer.. Bila malam, ok la lagi dia nak df.. maybe sebab mata tertutup dia tak nampak dia isap jer. lama kelamaan dia reject pula waktu malam.. dan sejak itu aku dah mula frust untuk meneruskan bf secara exclusive sebab aku rasa memang aku tak mampu nak jadi EP mum sepenuh masa... aku tak mampu nak pump 24jam. bangun tengah malam bagai. pastu setiap kali jalan nak pump.. sungguh aku tak mampu! lagi2 setiap kalai pump tue tak la banyak.. selalu dpt dlm 3-4 oz jer... dan aku pun dah mula rasa susu aku dah makin kurang sejak dia reject df.

so, sejak dari itu aku pun mula campurkan dengan formula milk. mula2 aku bagi test susu abg dia. alhamdulillah, si izzul nie senang aje.. sua jer apa pun dia minum jer.. makanan pun mcm tu.. xder reject pun.. start dari tue tamatlah penyusuan susu badan izzul secara eklusif iaitu sehari sebelum raya. Aku pikirkan kena campur sebab nanti senang sikit nak beraya bila dia dah serasi.

Now, aku dah totally STOP mengepump sebab aku dah SURRENDER!.. susu dah mula nak kering. setiap kali pump hanya mampu dapat 1-2 oz sahaja. dan setelah dipikir2 kan balik. aku rasa aku nak stop nyusukan dia sebab dia sendiri reject susu badan. letak dalam botol pun selalu tak abis. Cuma sekarang aku nak abiskan semua stok2 EBM yang tinggal.. Berbaki dalam beberapa belas jer lagi..

dan selepas itu tamatlah penyususan susu badan untuk izzul. walaupun aku tak berjaya menyusukan secara eklusif selama 2tahun, tapi aku amat berpuas hati sebab mampu bertahan sehingga 18bulan. dan atas sebab aku serrunder pun sebab dia sendiri yang reject. Takper la, maybe setakat ini rezeki untuk izzul. Syukur alhamdulillah dengan susu ibu, izzul sihat walafiat, jarang sakit, kurang meragam dan aktif selalu.

Cuma, sejak dari campur susu FM nie, ada kisah lain pulak berlaku. Iaitu cabaran untuk mecari keserasian dengan susu FM nie. Dah masuk susu yang ke-3 untuk dpatakan keserasasiannya.. Hopefully, xder benda yang tak elok berlaku. Nanti akan di ceritakan di entry yang lain ekkk...


baki stok EBM yang tinggal di Ampang


Baki stok EBM yang tinggal di Sepang..

Sekarang stok masih lagi ada.. Yang chilled punya dalam 6botol dah pun selamat di buang sebab seminggu tak terusik. sob.. sob.. sedih tapi pasrah juga akhirnya..




4 comments:

MOMMYLIN said...

tahniah... 18 bulan tu lama... :)

Unknown said...

wahhhhh
vangga vangga
banyak lagi stok itu
mungkin dia dah besar kut... sayang juga kan susu masih banyak...

me
masih bagi bf
susah hati juga sebab susu dh semakin kurang
najwa pulak reject susu fm
huhuhu

ibu si fatin

azhariahzuber said...

oklah 18 bulan.

Unknown said...

xpe lwe jue.. skurg2 nye ado jgk le ... dr x dpt nak nysu lgsg kan ..

eh awk pakai pam apa ?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...