Kawan-Kawan Saya

Thursday, November 20, 2008

Botol susu anda selamatkah??



Botol susu bayi
yang biasa kita gunakan juga diperbuat daripada plastik polimer juga. Namun apa yang perlu kita pasti dan telitikan ialah berkenaan dengan kod angka jenis plastik. Kod angka pada simbol kita semula yang ditulis itu menunjukkan jenis plastik yang boleh dikitar semula mengikut polimer.

Saya sendiri sudah tersalah sangka sebelum ini tentang kod angka pada simbol kitar semula ini. Saya fikir nombor kod angka itu mewakili bilangan penggunaan sesuatu botol plastik. Jadi kalau botol tu bertulis kod angka 1 bermakna sekali pakai jelah pastu buang. Tetapi itu salah.

Paling selamat gunakanlah botol susu bertanda kod angka 2 dan 4
Sederhana selamat gunakanlah btol susu berkod angka 1 dan 5
Elakkan dari menggunakan botol susu berlabel kod angka 3, 6 dan 7.

Untuk setiap bekas mahupun botol susu plastik berlabel kod angka 7, sesetengah darinya diperbuat daripada polycarbonate. Polycarbonate ini mengandungi bisphenol A (BPA). Menurut satu kajian yang telah dibuat sejak 1930 BPA mampu bertindak seperti estrogen yang memberi impak yang buruk kepada manusia khususnya para bayi apabila membesar dan meningkat dewasa kelak.

Kesan buruknya ialah termasuk bayi mungkin menjadi hyperaktif, masalah ketidaksuburan, gangguan kepada perkembangan organ seksual dan penyebab kanser yang merbahaya.

Di dalam maksud hadist juga memberitahu kita mencari yang halal itu adalah wajib. Walaupun ini bukanlah berkaitan dengan halal haram tetapi sesuatu yang syubhat, was-was dan selain memudharatkan terhadap kesihatan patutlah diambi berat oleh setiap ibubapa.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...