Kawan-Kawan Saya

Monday, January 05, 2009

::: Sengkuang Cina Ngaku:::


hi semua... nak sharing sikit.. pernah tak korang makan benda alah nie..???
ni sengkuang cina Nako namanya.. time nak dekat raya cina ajer benda alah nie banyak di jual kat pasaraya besar... aku suka sangat benda nie.. dalam ramai2 org cina duk memilih benda alah nie.., aku pun terselit skali untuk memilih.. hehehe.... kalo sesapa yang tak tau camner nak makan benda nie.., aku tunjukkan kat sini cara2 nak masak n makan benda nie.. tersangat la mudah dan simple.. semua org bole buat... korang cuba la dulu baru tau camner rasanya nnt... kepada yang tau dan pernah makan, mst tau rasanya camner... rasanya lepas dimasak sebijik rasa potato chips ala2 pringles gaks la cuma takder flavour jer la.. original rasanya.. ranggup n vey2 crispy.... hehehe

jom kita try...

Step 1: Inilah bentuk asal nyer sebelum dimasak..

Step 2 : Bersihkan dahulu.. buang yang kotor tue..

Step 3 : Parutkan sengkuang nie dan akan jadi begini

Step 4 : Panaskan minyak dan digoreng... goreng kasi ranggup...

Step 5 : Sedia dihidangkan.. Beginilah hasil nya.. cuba la rasa.. tersangat la ranggup..

~~..YUMMYY....!!!~~~

Khasiat Sengkuang Cina:

Penawar Bronkitis Bronkitis ialah sejenis penyakit radang tenggorok, iaitu saluran udara di bahagian kerongkong. Penyakit ini menyebabkan selaput pada cabang tenggorok menjadi merah dan bengkak. Dalam dunia perubatan tradisional, sengkuang cina merupakan penawar bagi melegakan penyakit bronkitis yang kronik. Rasanya manis dan menyejukkan serta elok dimakan bagi meredakan demam, selsema dan batuk. Sengkuang cina berasal dari keluarga Cyperacea dan kaya dengan karbohidrat, lemak, protein, vitamin C, kalsium, fosforus dan zat besi. Ia digunakan dalam perubatan tradisional cina untuk menurunkan tekanan darah tinggi. Caranya dengan menggunakan tiga biji sengkuang cina dicampur dengan lobak putih yang dimesin halus dengan sedikit air dan madu.

*** lagi satu..., orang kata sengkuang nako nie leh menambahkan susu serta memekatkan susu... Aku da try... memang betul la.. susu aku bertambah banyak dan pekat sangat.. selalunya kalo waktu keje aku pump.., time pagi dapat dalam 5 oz - 7 oz untuk kedua-dua breast.. tp, semalam aku pump.., sebelah sajer aku leh dapat 5 oz... so, kedua-dua belah dapat 10 oz...
so, kepada ibu2 boleh la cuba dengan petua nie... boleh dijamin...***

6 comments:

KasiH said...

wiken baru ni ada npk sengkuang cina ni..tingin plak nak mkn...tp daku tak beli sebab tak tau nak msk ape...ropernya goreng gitu pn sodappp ye....

aTan and aYu said...

ryn...

tul.. sedap.. try la.. budak2 mmg sukakan benda nie... bebas dr bahan pengawet...

ai said...

alamak...nampak sedap lak. Harus aku try ni!!! ;P

- Suraya - said...

salam...nak tanya kalau nak tambah susu tu....makan selepas kita goreng sekuang cinalah yer....

yonna said...

oh my. this is my current fav food! hahaha hari2 my adik akan bawak balik. dia pun kerja supermarket. mcm chips kan? heee

tp tak rangup lah goreng T__T dah potong halus dah.. haihh

Jue a.k.a Ibu Iman Zafran said...

suraya >> kalo nak relut lagi baik.. awak buat air.. macam buat air carrot.. kesan.. tapi, kalau tak lalu nak minum.., goreng pun dah Ok.. sedap sikit.. saya amalkan alhamdulillah susu pekat..

yonna >> sedap kan..? memang betul.. kadang2 dapat yang ranggup dan kadang2 ada yg tak ranggup.. tapi, kena makan selepas goreng.. baru sedap.. kalau tak, tak berapa sedap daa..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...