Kawan-Kawan Saya

Tuesday, October 13, 2009

Kesinambungan Berita Gembira + Berita Sedih

Salam Semua..

Aku nak wat sambungan Berita gembira + Berita sedih yang pernah aku ceritakan Dulu. Skang dah ada resultnya yang berpihak kepada mana. Minta maaf kepada pembaca setia aku yang duk menanti apakah berita yang aku nak ceritakan tetapi tak kunjung tiba.

Di pendekkan cerita, BERITA ini berpihak kepada berita SEDIH...
Actually, aku dah di sahkan HAMIL semula pada 2minggu yang lepas. Memang tak dijangka yang aku akan hamil lagi. Walaubagaimanapun memang aku tak merancang apa2 pun. Aku bergantung pada rezeki yang datang. Pada awal aku dapat tahu yang aku mengandung lagi, aku terus ke klinik untuk membuat pemeriksaan pengesahan dari doktor.
dan selepas di scan, doktor mengesahkan YES aku pregnant again. Alhamdulillah.. aku bersyukur sangat2..

Tetapi, dalam tgh scan, doktor mengatakan ada ketumbuhan dalam rahim aku pada ovari belah kanan. Ha..??? memang terkejut sangat aku masa tue. Ini membuatkan aku bertambah risau lagi dibuatnya. Manakan tidak, dalam pikiran aku ketika itu sedang merunsingkan kebarangkalian yang aku akan GUGUR lagi selepas keguguran yang lepas. Ini pula ditambahkan dengan adanya ketumbuhan, menambahkan kerunsingan aku lagi.. "Ya Allah, kenapalah aku diduga seperti ini." Terus aku terpana sekejap.

Then, terus doktor menenangkan pada aku dengan memberitahu bahawa ketumbuhan ini tidak merbahayakan dan ianya biasa berlaku pada wanita hamil. dan cyst ini akan mengecut dari semasa ke semasa. Alhamdulillah selepas aku dengar penerangan dari doktor. Aku dah mula kurang rasa gelisah. Hopefully, benar kata2 doktor itu. Dan doktor terus membekalkan aku ubat kuat rahim. Ya Allah, ubat nie sangat mahal. Tapi, demi untuk langkah berjaga2, aku mengambilnya juga.

Selepas 1week perjumpaan itu, iaitu kelmarin (Ahad) lepas. Selepas aku beraya ke sana sini. Aku BLEEDING....!!~ terus membuatkan hatiku tak Keruan lagi. Apakah yang akan berlaku pada aku lagi nnt...? Pengalaman dari yang lepas membuatkan aku terus cuak dan membuatkan aku terus rasa "Adakah AKU AKAN GUGUR LAGI?"....!!~ Tiada harapan lagi nampaknya. So, esok pagi (isnin) semalam aku terus ke klinik untuk buat pengesahan di atas bleeding tersebut.. Hopefully, ianya sebagai ancaman sahaja la... TETAPI, sekali lagi aku dikejutkan yang janin aku tak mengembang dari scan yang lepas.. Terus perasaan KECEWA aku timbul.. w/pun aku still tetap maintain menahan perasaan sedih.

Doktor pun mengeluarkan reference letter untuk dirujuk di HUKM. dan, selepas itu aku terus bergegas ke HUKM untuk buat kepastian sekali lagi. Semasa diHUKM, aku di periksa oleh seorang doktor lelaki cina Dr. Lau namanya (alamak!! lelaki ker?) perasaan malu timbul pulak.. tapi, nak wat camner.... terpaksa... dan Dr. Lau pun mengesahkan yang janin aku tak sempurna. Ini bermaksud aku mengalami KEGUGURAN lagi... Selepas dr Lau mengesahkannya, terus aku tak dapat menahan rasa sedih. Tak tau la knapa untuk keguguran kali ini, aku terasa sangat SEDIH berbanding dengan yang lepas. Kat situ juga lah airmata aku mengalir tak berhenti2... "Ya Allah Ya Tuhanku.. Kenapalah dugaan aku sebesar ini?" Aku berasa sedih sangat.... aku dah pun ambil langkah berjaga2 kerana aku tau kebarangkalian untuk aku gugur adalah besar. Tetapi, rezeki itu tetap bukan untuk aku lagi.

Doktor memberi aku pilihan sama ada nak buat terus D&C atau untuk tunggu dahulu. Aku pilih untuk tunggu dahulu. Kalo boleh, biarlah dia kuar secara Natural. Tak sanggup aku nak wat D&C lagi. Aku takut pada risiko2 proses D&C itu sediri. So, selepas 1minggu, next week aku akan ke sana semula jika masih belum turun darah lagi.

So, itulah berita SEDIH yang berpihak pada aku..

dan..

Ini adalah scan masa mula2 aku buat pengesahan dengan doktor :

Cyst yang berbentuk bulat besar itu. dan janin aku yg bulat kecik. Tak berapa jelas sgt.


** Thank U kepada kawan2 yang PM aku smlm bertanyakan Hal ini. Sori kepada yang aku tak dapat reply semalam sebab aku dah tertido depan Lappy masa tue.. Rasa letih sangat selepas balik dari HUKM. Dari 8 pagi, sampai pukul 3 lebih baru selesai semuanya. **


PhotobucketPhotobucket

29 comments:

Ryn said...

Jue, aku tak sangka plak sampai terjadi lagi..speechless~~

harap2 ko tabah & sabar..kuatkan semangat..jgn sedih2..InsyaAllah mungkin ada hikmah disebalik kejadian...

Aku suggest, kalo dimurahkan rezeki sekali lagi better ko refer ngn O&G..spy langkah2 pre-caution lebih cepat...

Mrs. Simplicity said...

jue, ape2 pun kena ingat, husband jue dgn iman sentiasa ada disisi. diorg la penguat jue ok. mmg tak sangka dalam seronok kita berjumpa haritu ade keresahan dalam hati. tp jue tak tunjuk tp riak muka tu ade kerisauan.

ada hikmah Allah belum bagi rezeki lagi kali ni. mesti ade hikmah. ingat tu ye. jaga diri elok2 & plan betul2 bak kata ryn sebagai langkah berjaga- jaga. tak care...

nome said...

jue, terkedu gak bile baca statment jue pg nih..mmg mie dah agak dah yg jue peknen...tp x sangka ending dia jd camni...tp apapun yg terjadi ada hikmahnyer..harap jue dan sefamily bersabar menghadapi dugaan...tp tulah, mie hanya leh bg nasihat tp yg mengalami benda ni adalah jue sendiri, perasaan x sama, mie simpati dgn apa yg terjadi...apa2pun wat rawatan susulan dgn doc pakar ttg rahim jue. mgkn ada ubat tuk menguatkan rahim jue. semoga jue tenang dan sabar, sekiranyer jue ada masalah, bleh kita kongsi bersama.

Reena said...

sedih bila baca cite akak...tak sangka even after kita bersalin rahi tak kuat n boleh gugur lagi...apa kata akak pergi lepas nie pregnant ambil ubat duphaston tu..yang kuatkan rahim...semoga akak sabar n terima hakikat...

fazilzura said...

Salam Jue..

aduyai terkejut akak bile baca blog jue ni..

banyakkan saba ok.. jgn pk2 sgt. lg pun Iman kecik lg.. leps ni gap jauh skit tuk ngndung balik ... rehat kan betui2 perut tu tau .

amai @ mai said...

jue, tkejut mai baca n3 jue yg ini.. bawak bsabar ye jue, mngkin apa yg tjadi ade hikmah disbaliknya, mai dh agak mula2 jue akan pregnant, tp x sngka jd cam gini, btenang ye jue.. bawak2 banyak bdoa.. jgn lupa sntiasa wat rawatan..

mama auni firdina said...

salam jue..

hmm xtau nk kate pe..hrp jue bersabar bebyk..ade hikmah disebaliknye..insya allah,ade rezki jue nnt..

Jiey^Mien said...

Jue, hang in there ok..
insyaAllah, akan ada bahagian lain pulak utk jue n hubby..
looking at the bright side, jue dh ada bonuses yang menanti jue n hubby di sana..
hanya redha yg akan mengikat hati supaya terus kuat..

~chekuna~ said...

jue..terkejut kakna baca stori jue..bykkan bersabar..dugaan semua tu... tabahkan hati... ada hikmah disebaliknya nanti..insyAllah ada rezki jue satu hari nanti..

fieza said...

Jue sabar banyak2 k..fiza rasa pas ni jue rehat betul b4 pregnant balik..k, semua tue dugaan..InsyaAllah ader rezki jue nanti..

catherinnezehal said...

aiyoo..cian jue..kart dah agak dah jue preggy tp xnak tanya dlu..xsangka plak ade berita sedih camni...xper jue..leh usaha lain kali kan..chaiyok2..byk2 sabar k..

shah-ila-ain said...

jue...mel baru tau..ye kerr jue..alahaiii bukan rezki jue n hubby...ingt tuhh pasti ada hkmah yg kita tak tau...jgn sedey2 ok...jue penat sgt ke atau ade stress ape2 sebelom nie...hmm ape pun jue sabar erkk...wat dulu rawatan nie..insyaAllah moga2 tak ade kes ape2 lagikk lepas nie...

Natt_Alias said...

salam jue..

apepun nat ucap takziah dl..tp jgn sedih ye..ade hikmah disebalik semua itu..kalo janin tu m'bsr kemungkinan xsempurna so lebih baik begini kan..

Tuhan maha adil jue..arini die bg kte kesusahan esk luse mencurah-curah plak rezeki dtg..

bg nat dugaan itu sbg tanda syg Tuhan pd kte..nat tau jue tabah utk semua ni..kuat semangat jue..

Nat sbg sahabat hanye mampu bedoa yg tebaik utk jue..mudah2an ade rezeki jue di masa akan dtg..

Apepun jage diri baik2..tingkat usehe n bedoa byk2..jgn sedih k..

AieZa said...

sabar lah jue.. yg penting.. klu xklua sendiri.. elok la buat d&c tu ye.. risiko tu mmg la.. tp klu xkua pun risiko jugak..

pas nih better cek mana dtg cyst tu.. n bole ke cyst tu kecut skali or kua terus??

akak ni pun baru nak baik.. tp dlm hati dedebar nk tunggu result.. is it ok or -ve.. doakan yg terbaik k..

Ibu Mifzal said...

jue..sabar ek..akak tumpang sedih..

Baby said...

sabar bebanyak ye..mungkin ada hikmat sebaliknya..

Teharahman said...

jue..byk bersabar n tabahkan hati ye...insyaAllah..Allah pasti simpankn yg terbaik utk jue n family..

Queen_Xandra said...

salam jue..byk2 bawak bersabar..pasti ade hikmah ape yg berlaku..kene kuatkan hati.mas doakan yg terbaik utk jue..jgn sedih2 tau..

MRS. K ^ibuhadifhessa^ said...

sabar ye jue.. setiap kejadian ada hikmahnya

Ms. Ayu said...

semoga jue tabah hadapi dugaan ini yer.. sabo bebanyak ea..

xpe, jue muda lagi.. InsyaAllah banyak lagi peluang...

doa je la pada Allah yer..

mamashasha said...

sabo ye jue...terima lah ujian ni..tuhan pasti akan berikan yg terbaik tuk jue & family...insyallah

Jue @ atanayuiman said...

To all my frenz >> Thank a lot atas support, nasihat, pandangan dari semua. Jue ucapkan bebanyak terima kasih.. Terharu sangat... Betul kata semua... Insyallah lepas nie jue kena betul2 merancnag supaya dapat merehatkan rahim yang "tak bapa sihat" nie. supaya tidak berlaku lagi perkara yang sama. Dan mungkin akan memudaratkan diri sendiri. Itulah langkah yang terbaik selepas ini.. insyallah... doakan jue berjaya yea..

Amin...

ZiE said...

Jue..sorry to hear that. Semoga ko tabah. Ari tu aku lepas gugur dr sarankan untuk berehat 2 3 bulan sebelum nak petnen balik. Ko lepas ni rehat le dulu 2 3 bulan ye masa masih panjang. Jaga kesihatan.

wanie @ suzie said...

ya allah sedihnya dgr berita nih...
wani harap jue kuatkan semangat ok.insyaallah ada hikmah disebalik semua nih

M@L@ said...

salam jue akak dah lama tak jegok blog adik...
akak harap adik kuat kan semangat... jaga kesihatan lps ni yer.. insyallah satu hari nanti ada rezeki... byk2 kan berdoa...

Zaila Mohamad said...

Jue, semoga tabah menghadapi segala dugaan dari NYA..Zaila doakan moga Jue cepat sihat & kembali bersemangat seperti dulu..Insya Allah, next time ada rezeki lagi;)

@lfidah @dim said...

Salam Jue..Sabarlah dgn dugaan yang diberi..mungkin ada hikmah di sebalik kejadian itu..Jue masih ada iman dan suami..

Apa-apa pun akak harap jue banyak2 bersabar..Jaga diri yea...

Wafaa said...

Sabar ye Jue. InsyaAllah, ada rezeki, Dia bagi lagi.

Nurshahfamily said...

terkedu nur baca n3 jue nie... byk2 bersabar ye jue... nur harap jue akan dpt merasakan hikmah disebalik dugaan nie. semoga jue sihat selalu cz iman masih perlukan jue yg kuat.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...