Kawan-Kawan Saya

Tuesday, June 29, 2010

Penjara Pudu

Sabtu lepas aku ada lalu depan penjara pudu. huhuu dah separuh tembok penjara pudu di runtuhkan.. Akhirnya penjara pudu akan di hapuskan. Lama betul bangunan nie kan? Stat tahun 1895. memang lama betul.

Penajara pudu nie betul2 kat tgh bandar. Jalan nak ke Bukit Bintang dan Puduraya dan bersebelahan dgn Berjaya Times Square. Aku bila lalu situ, mesti pikiran aku akan terpikir.. Kalaulah aku di masukkan penjara kat situ... mesti aku akan rasa tekanan. ialah penjara di tgh bandar.. Dengar bunyi kereta, bus, lrt.. dgr suara orang ramai lalu situ.. Waaahh! sonoknya dunia luar.. kenapa aku mesti duduk dlm penjara nie. Betapa tak serononknya duduk dlm penjara.. Nauzubillah.. dapat aku bayangkan penghuni2 penjara nie. Tak boleh nak concentrate dgn ibadah yang sepatut di lakukan.. Di samping tue, dlm minda mereka mesti merasakan tak sabar nak tengok dunia luar.. Betapa indahnya dunia luar itu... 

dah nampak da.. separuh tembok tue mmg dah pun di robohkan. 

ni kat pintu depan penjara pudu. Still belum di robohkan.. dan tak lama lagi akan dirobohkan jugaa..

Sejak aku kecil lagi penjara nie dah ada.. Dulu selalu gak ulang alik lalu sini sebab nak ke puduraya, metrojaya dan bukit bintang..  aku suka tgk mural yang penghuni penjara ni buat. Dulu, aku budak yang tak berapa cerdik. Mural yg dilukis berlandaskan orang2 yang tggl di dalam hutan. Dan aku yang masih kurang cerdik pikirkan yang org2 dlm tembok nie mesti duduk dalam hutan yang sama mcm lukisan tuee... sian dorang kan..

Bila aku dah besar baru ku tahu bangunan apakah itu dan tujuan apa bangunan itu.. kelakar jerrr... Lepas nie takdelah nama PENJARA PUDU..



5 comments:

nome said...

wahhhhhhh....akak pengomen yg pertama la...ekeke...

jue, bersejarah tol penjara pudu tuh....now tinggal kenangan...x silap akak...ada kuar paper...UDA holding amik alih tanah penjara pudu tuh...nak bikin sopping complex atau service kondo...camtulah...ntah betul ntah tak

Jue @ atanayuiman said...

k.nome >> akak memang selalu pengomen pertama ku.. thank u sis!

hehehe.. itulahhh.. asben jue pun kata mcm tue jugaaa.. errmmm.. okla tue.. negara semakin membangun.. byklah tmpt shopping nnt..

azhariahzuber said...

hargai kebebasan yg ada kan kan...memang duk pernjara azab..tak leh shopping

Mrs. Simplicity said...

aritu tgk kt buletin utama diorg robohkan penjara pudu ni. lepas ni bangunan ape lak naik kat situ kan?

Jue @ atanayuiman said...

alfa >> betul2... mmg mesti rasa azab kannn... mesti semua xleh nak buat.. tak bebas..

alyyani >> aah.. sebab utama kata nak besarkan jalan... tapi, ramai kat dorang nak naikkan bangunan kat situ...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...