Kawan-Kawan Saya

Friday, June 18, 2010

Sudah Mengeluarkan Hasil....

Tak sangka... diam-diam berisi rupanya. Disebabkan kesibukan aku minggu lepas, jadi aku tak ke belakang rumah untuk melihat tanaman2 yang ada. Memang langsung tak di pedulikan aku.. hehehe..

dan semalam, semasa aku nak siram pokok menggunakan air basuhan ikan.. tetiba mata ku terlihat sesuatu pada pokok itu. tak ku sangka, dah membuahkan hasil rupanya.

 tau tak pokok apa ini?
ini pokok bendi.. pokok nie mak mertua aku yang bg. hehe.
tak sangka dah meninggi dan membuahkan hasil. ada 5 pokok semuanya.


pokok pertama punya hasil


pokok ke 2 punya hasil..


pokok ke-3 yang sedang berputik...
2 pokok lagi belum mengeluarkan hasil lagi..
syiiokkknyaaa..!!~

suka aku tauuuuu...

11 comments:

az rina a.k.a jaijina said...

ade bakat menanam lah jue..bak kate org2 tue tgn sejuk..

tp pesal jue siram pokok dengan air basuhan ikan ek? petua ye?

rosmona said...

wallaweh...

sejuk tangan tuan rumah.. kalo akk tinggal pasu je la..

malam kang bleh la masak asam pedas.. campur ngan bendi tu..

slurrrpppp...

telan air liur jap..

mamashasha said...

Best2 terbaik dr ladang..hehe fresh lagi tuk
Buat kari or asam pedas!

nome said...

vavava....senang jer amik belakang umah..dah bleh tuai dah tu....x yah susah nak beli kat kedai pasnih...cayaklah!

Jue a.k.a Ibu Iman Zafran said...

rina >> rina, apa maksud tangan sejuk ekk..? hehehe...
jue guna air basuhan ikan sebab petua dari mak. mak jue kata nak pokok tanaman subur, siram dgn air basuhan ikan, air beras... boleh ikut petua ni tau.. menjadi nnt..

rosmona >> ala kak.. pokok nie senang jaga.. itu yang menjadi tue.. kalo pokok susah jaga, mmg jue pun xlayan punya.. xkose nak belek ari2.. hehe..

k.bed >> hehehe.. senang jerr.. nnt nak masak, main petik jer kan.. xyah susah2 ke kedai..

k.nome >> betul.. betul... sukanya dalam hati.. hehe

wawa_addien said...

wah3x..sejuk tul tgn jue ek..
pas ni leh jd peladang yg berjaya
la plak..hehehe

Jue a.k.a Ibu Iman Zafran said...

k.wawa >> hehehe.... tukar profesion pulak la ekk..? hehe

zailamohamad said...

Jue, bendi tu nak kena ambil cepat-cepat tau, karang dah tua xsedap..dulu zaila pernah tanam pokok bendi kat belakang rumah sewa, memang banyak hasil tapi selalu lupa nak petik then tengok2 dah tua, rumah sendiri tak boleh nak tanam apa2 lagi sebab semua tanah dah diseminkan, nak kena cari pasu ah dulu..

alyyani said...

berbaloi baloi! kalau alya, tanam kacang botol sekali. nak buat ulam petik saja :)

suhida said...

alya,aku pun suka mkn kacang botol..hehe..
jue,pasni leh tanam sayur lain lak.kan,jimat dan elok utk kesihatan.oh,baru tau itu petua ye.patutla menjadi bendi tu.mm...

Jue a.k.a Ibu Iman Zafran said...

zaila >> jue xnak amik sebab nak buat benih lagi.. leh wat tanam lagi.. hehe

alyyani >> ada gak tanam tapi xmenjadi sebab daunnya di makan oleh binatang.. sedihnyaaa..

k.su >> itula petuanya.. dari membuang air tue, baik kita wat siram pokok kan.. hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...