Kawan-Kawan Saya

Saturday, February 21, 2009

:::: Mushroom soup Mak aKu ::::


Arini aku tak kemana2 sebab asben aku ada kelas amali di UKM, Bangi. Jadi, aku duduk rumah ajer sepanjang hari. Ingatkan pagi tadi boleh la ke Titiwangsa sebentar nak tengok AM Crew lawan Java Rangers... Huhuhuhu...!!~~ tapi, tak dapat pulak sebab pagi2 lagi asben aku dah keluar pie kelas.... erm, takperla.. esok ajer aku ajak asben aku keluar...

Arini mak aku masak Mushroom + Chicken soup.. Huhuhu...!!~~ dah lama jugak mak aku tak buat sup nie.. kalo tak, dulu memang mak aku rajin buat sup nie. Memandangkan arini ada majlis bacaan yasin dirumah sedara aku kat Keramat, jadi mak aku buatlah mushroom soup nie... wah!!! sedap wehhhh!!! ala2 mcm kat pizza gaks.. tp, kat pizza punya sup kosong ajer.. yang mak aku punya nie ada mushroom + chicken gitu...

Nak try rasa...?? camner aku nak bagi... kalo duk sebelah rumah memang aku akan bagi sebab mak aku masak banyak tadi... hehehe.. takperla.., aku tuliskan la resepi kat sini jika korang nak try wat sendiri... :-)

Mushroom + Chicken Soup


Mushroom + Chicken Soup Recipe

Bahan-bahan :

1/2 ekor ayam
15-20 keping cendawan kering dihiris halus
RM1 Soun
1 senduk Mashroom soup cream (Maggi)
1 1/2 sudu tepung jagung
1 biji telur
halia dan bawang putih ditumbuk serta ditumis


Cara-caranya :

1. Ayam direbus serta letakkan garam. Kemudian disiat2kan.

2. Cendawan yang dihiris direndamkan sehingga kembang.

3. Soun direndam dan dipotong pendek.

4. Masukkan cendawan hiris dan soun kedalam air rebusan ayam tadi.

5. Kemudian digaul dan dimasukkan pula ayam yang telah disiat tadi.

6. Mushroom soup cream dibancuh dengan air, kacau rata kemudian dimaukkan kedalam sup tadi.

7. Begitu juga dengan tepung jagung, dibancuh serta dimasukkan kedalan sup sambil dikacau rata.

8. Kemudian masukkan telur yang telah dipukul kedalam sup sambil dikacau (kacau ikut bulatan) hingga hancur.

9. Setelah sup nampak pekat, jadi sedia untuk dihidang.




Selain itu, aku ada cakap ngn mak aku yang aku teringin nak makan lala.. huhuhu!!~~ arini mak aku baik ati maskkan aku lala... Yahooo..!!!~~ bestnyer... Sedapnya aku makan lala arini... Jangan mara yea, semangkuk lala nie untuk aku sorang ajer... hehehehe... sebab asben aku takleh makan sebab gatal.. ayah aku pun takleh makan sebab takut gout. Mak aku pulak memang taknak... jadi, lala itu aku yang punyeeerrrr...!!! Yummmyy...!!~~


Inilah lal yang mak aku masakkan... Thank u mak... :-)

2 comments:

alyyani said...

sedapnye...nmpk menyelerakan.. nak sikit :)

aTan and JuLies @ aYu said...

erm.. itu la.. nak bagi jauh sgt.. hehehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...