Kawan-Kawan Saya

Thursday, December 10, 2009

Enfalac AR @ Thixer


FOLLOW up dari ENTRY yang lepas.

Hai semua.
semalam tak sempat UPDATE kerana sibuk di hospital.
Separuh hari aku di Hospital Ampang. Bawa Iman appointment check up di sana.
untuk appoinment semalam teramat lah pack kerana jumpa dengan 2 orang doktor pakar iaitu pakar pemakanan dan pakar pediatrik.

Appointment 1 : Klinik Pakar Pediatrik


As usual, di klinik pakar pediatrtik macam biasalah dorang nak check perkembangan iman setelah check up sebelumnya. Check up kali ini, kami di BEBEL kan oleh salah sorang doktor di sana kerana tidak menurut nasihat check up doktor pakar yang lepas. Seperti yang aku ceritakan pada check up lepas, iman diberikan ubat Asthalin dan juga Flixotide. Tetapi, kami tidak memberikan pada iman seperti yang di arahkan.. Erm.. serba salah di buatnya. Ada yang kata perlu bagi ada yang kata tak perlu.

Takpe la. Insyallah lepas nie kami cuba juga untuk berikan dekat iman supaya next appointment boleh tgk effect kepada batuknya macamana. Maybe ada perubahan. Semalam timbang berat iman 10.4kg. Naik sedikit dari yang sebelumnya.

Appointment 2 : Pakar Pemakanan

Tujuan utama bertemu dengan pakar pemakanan adalah masalah makan Iman. Iman memang mengalami masalah makan. Bukan masalah tak nak makan. Tapi, dia nak makan cuma dia tak boleh nak menelan. Di samping itu, iman still kerap muntah even dah masuk 1tahun 4bulan nie.
Doktor cakap, jika melebihi 1 tahun, tetapi kerap muntah, ini sesuatu yang agak pelik juga. Mesti ada sumthing yang tidak kena dalam proses penghadamannya.

doktor mencadangkan dua perkara :
  1. Menukar susu - ENFALAC AR
  2. menggunakan thixer

Actually, pakar pemakanan suggest untuk berjumpa dengan speech therapist uuntuk evaluate apa masalah penghadaman iman. Bagaimanapun, doktor pakar pediatrik memberikan cadangan lain dulu sebelum bawa ke speech therapist. Dia mencadangkan untuk memberikan ubat Anti Refluct. (ini diberikan oleh doktor pediatrik)

Cadangan pertama :
Atas cadangan doktor pemakanan, solution pertama, dia mencadangkan untuk menukar susu kepada ENFALAC AR. Susu ini biasanya untuk bayi yang masalah seperti iman yang kerap muntah bila minum susu. Susu ini tidak akan dimuntahkan oleh bayi setelah meminumnya. Untuk cadangan yang ini agak memberi masalah kepada aku kerana aku takut nak menukar susu, takut tak sesuai dengan iman. Itu yang akan merungsingkan aku.

Enfalac AR


Cadangan kedua:
Selain dari menukar susu, doktor pemakanan juga ada mencadangkan untuk memberikan THIXER jika rasa tidak mahu menukar susu. Thixer ini adalah untuk memekatkan susu semasa susu sudah berada dalam badan bayi. Ini bermakna, susu itu tidak akan keluar semula.

Thixer



Antara ke2-2, yang mana perlu kami pilih, antara Thixer or ENFALAC AR....?



update : Iman still masih belum berjalan tetapi keinginan hendak berjalan sudah ada.



PhotobucketPhotobucket

12 comments:

fazilzura said...

yg dua2 tu susu or vit tu jue???

adeh poning akak nak paham ..
cz akil sesuai dgn dutch lady smp skang .. and just tmbah vit dari scoot tu jek ..

nome said...

eerrrmm....bg mie, jue bleh try thixer tuk memekatkan susu...tu pun kalau jue x nak tukar susu iman wat masa nih...tgk apa kesannyer kalau gunakan thixer nih...kalau +ve reaction iman x muntah lepas guna thixer nih...maknenyer iman sesuai...

Jue @ atanayuiman said...

Fazilzura >> yang enfalac AR susu, yang thixer tue pemekat susu. Bukan vitamin. But, kedua-2duanyer mempunyai khasiat yang tinggi. Memang pening gaks sebab dia dah sesuai dengan susu dia sekarang.. cuma masalah muntah tue yang nak kena hadapi...

Jue @ atanayuiman said...

nome >> itulah kak, 1st choice kitorg... takut gaks nak try nie.. takut effect lain pulaks. hopefully takder paper laaa..

AieZa said...

emmm just nk tanye.. klu iman sesuai dgn susu sekarang.. kenapa dia muntah?? ade kemungkinan x dia sebenarnya xsesuai susu?

klu akak.. akak tuko susu kut.. emmm sebab musabanya.. wonder gak si iman muntah tuh.. mesti ade sebab..

Mrs. Simplicity said...

aieza, maybe iman still muak susu kot macam masa dia kecik- kecik. betul tak jue? :)

tu la, biasa kalau da masuk 1 tahun budak takkan muntah susu lagi kan? iman masih lagi ye? nia dulu jenis muak susu gak lepas minum. tp da makin besar, da tak de muntah.

may be bole try enfalac AR tu. iman 10.4kg je ek, ingat da belas2. sebab nmpk tembam.. :)

Jue @ atanayuiman said...

Aieza >> kak, dia bukan sebab susu tak sesuai.. susu sesuai tetapi.. iman ada masalah penghadaman makanan.. tak kira susu atau makanan lain.. jika dia makan.. xlama lepas itu dia akan muntah.. Jadi, untuk selesaikan masalah susu, doktor suggestkan 2 benda tue supaya dia tak muntah susu...

alyyani >> itulah.. mula2 memang ingat muak susu.. tapoi, doktor cakap after 1y baby dah jarang muak susu.. ini bukan muak dah alya.. tetapi memang muntah abis.. biasanya time dia muntah waktu nak menelan makanan ataupun time dia batuk... itu yang tak pasti sebab apa dia mesti muntah selepas itu.. muntahnya membuak2 tau...

mamashasha said...

jue akak rasa kalau jue tak nk tanggung risiko dek bertukar susu ambik thixer dulu...then pantau result nye andai kata sesuai dgn iman....takde muntah lagi after minum susu maybe jue blh teruskan dgn thixer atau pun seblknya....kesian iman...kalau makan pun muntah balik ke jue?

Ryn said...

daku pn sama mcm bed, kalo tkt risiko tukau susu better try thixer dulu...tp kena pntau bebetol laa...

p/s : go iman go...tk lama lg leh lari sama2 ngn ibu...

Anonymous said...

assalamualaikum..hye jue.anak saya mengalami masaalah yg sama mcm iman.makan je muntah,tak kira la susu ke atau makanan lain.dia dah 1thn 6 bln..last friday muntah dia bertambah teruk,saya terus bawa g hospital then doc admit..baru je discharge semalam.doc suggest bg susu yg free lactosa utk dia.iman minum susu apa?

Anonymous said...

ank sy alami prob yg sama, dh try enfalac ar tp prob sembelit plak..pening kepala

Anonymous said...

Ank sy juga menggunakn susu Enfalac AR....seperti iman Ank lelaki sy mula berjalan PD USIA 2thn...ms usia 2hari atek akn akn muntah slps minum susu....pelbagai susu sudah di tukar...shgga usia 6bln sy xnmpkperubahan,sy bawa ke HKL....sejak itu setiap minggu Kai akn berumah di wad pediatrik.....sy xpuas hati kerana doc BG diagnosis jangkitan kuman D
dlm paru-paru.....sy mnta refer pakar respiratory pediatric...bila DA jmpa pakar mencadangkn usu Enfalac AR...tp atek DA usia 5thn masih muntah,xboleh menelan mknn keras spt aym goreng kalau mkn pn kulit AYM...atek dirujuk dgn pakar ENT...atek di kesan mempunyai tonsil yg luar biasa besar...pakar kata tonsil atek berada ditahap 3..akn dibedah buang tonsil ITU...pakar kata atek xkn Ada mslh kerap dmm panas,batuk,selsama n mslh muntah n menelan...sy nk tgk atek spt bdk lain...bleh bertutur normal....sy xsggp tgk atek sakit....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...