Kawan-Kawan Saya

Friday, April 03, 2009

::: Cerita Pasal Internet :::











Erm... post aku sebelum nie cerita pasal kelajuan internet kan...?? so, aku sajer je nak cerita pasal internet nie memandangkan sekarang dunia dah maju.. huhuhu...!!!~~ Apakah jenis ISP yang korang gunakan yea...?


Macam aku, aku gunakan 3G Celcom Broadband.. iaitu Celcom Internet Services Provider... Macamne? ok ker..?? bagi aku best sangat... Sebab sekrang nie dimana2 aku bole gunakan internet... walaupun di corok kg mana pun.. cuma yang bezanya dikawasan Kg nie kena pakai GPRS la.. slow sikit dpd 3G... Jika tempat itu ada 3G, so kelajuan nya laju la sikit... Lagi pun celcom nie kebanyankan tempat dia ada 3G daaa...

Macam aku.., aku amik package yang murah ajer.. Package 384kbps RM68 monthly... Kalo nak up sikit amik package 3.6mbpskalo tak silap aku RM98 monthly sekarang... Lagi laju kelajuannya.. terpulang kepada kemampuan masing2 laaa.. Paper pun.. aku suka pakai CELCOM broadband nie... boleh dibawa kemana2.. Sekarang nie.., semua tempat di Malaysia dah boleh pakai line CELCOM nie.. Kalo tak dapat yg 3G, kita boleh pakai GPRS... Even aku balik kg asben aku kat Sg. Besar (kg asben aku nie bukan kat pekan... ke dalam lagi..) pun sekarang dah boleh pakai.. walaupun GPRS... Sangat OK... Sekarang nie.., dimana2 boleh dapat line celcom nie.. itu yang bestnyer...



Dulu aku pakai Digi broadband... Ini pun baik juga.. Orang kata Broadband DIGI lebih baik dari broadband Maxis ( yang nie aku tak sure sebab aku tak penah pakai Maxis lagi) sebab DIGI dia pakai EDGE.. so, dimana2 pun boleh pakai. Selagi ada signal line DIGI.., selagi itu kita leh pakai..(yang nie aku sokong sebab EDGE lebih baik dari GPRS). Maxis org kata kalo kawasan tue ada 3G tersangat la laju... Jika takde 3G..., line nyer tak dapat.. Itu yang orang kata tak best.. digi pula yang tak bestnyer.. dia ada caj tersembunyi pulak.. Caj nya tak menentu setiap bulan... Nie aku ada copy pasal benda nie..


" Daripada 10 pelanggan saya yang melanggan Maxis broadband, 8 orang akan memulangkannya semula kerana tidak berpuas hati. Saya juga banyak terbaca rintihan pelanggan Maxis di forum-forum yang menyatakan rasa tidak puas hati mereka terhadap Maxis Broadband. Yuran yang dikenakan untuk pakej 3.6mbps: pendaftaran RM 100, caj bulanan RM 138 & dibekalkan dengan modem.

Celcom Broadband pula agak baik. Jika anda berhasrat melanggannya, silakan. Untuk pakej 3.6mbps, yuran bulanannya ialah RM 129, dan modem diberi percuma. Servis Celcom memang lebih baik dari Maxis. Saya memang mengesyorkan kepada anda. "


Sekarang nie... wireless pun dah mula ramai orang pakai.. mcm aku.., aku tak berani nak try lagi sebab wireless nie pun limited gakss.. tak semua tempat leh pakai... iyer tak..? Pasal wireless nie ku tak berapa fasih lagi.. sebab belum tersebar luas kat aku lagi... huhuhu..!!~~ ada sesapa leh ceritakan kat aku pasal benda nie.. Yang aku tau sekarang nie.., wireless paling glemer ialag P1W1max... Selain tue.., Jaring pun ada perkhidmatan nie kan..? caj nyer pun aku tak berapa pasti lagi...


Walaubagaimanapun.., aku percaya mostly pakai TMnet Streamyx kan..?? aku akui streamyx nie memang laju.. even aku sendiri nak pakai dulu tp tak sempat pakai sebab masa tue kwsn umah aku takder streamyx lagi... Then, xlama tue dorg bgtau dah ada... Tp, mak aku pulak dah tukar line telefon kepada prepaid.. So, kalo aku nak amik streamyx gaks.., aku kena tukar semula line prepaid kepada postpaid... Leceh sikit la... sebab mcm2 kena bayar dulu.. aku pikir2 balik baik aku amik broadband ajer laaaa..

haaa... kepada sesapa yang masih tercari-cari penyedia perkhidmatan internet paling ideal, aku kongsikan serba sedikit pilihan yang ada... Korang boleh memilih untuk melanggan perkhidmatan dengan wayar (kena ada kabel) atau broadband. Antaranya :

Pilihan yang ada untuk perkhidmatan dengan wayar adalah seperti berikut:

1. Streamyx

2. Maxis

3. Jaring

Manakala untuk broadband, pilihan yang ada ialah:

1. Celcom broadband.

2. Maxis broadband.

3. Izzinet.

4. Umobile ( terbaru tahun 2008 )

5. Digi


*** buatlah pilihan yang bijak... Aku rasa kalo wireless nie dah merebak ke merata tempat.., ingat nak bertukar kepada wireless la... Amcam..?? Ok tak..?


4 comments:

Ada Dalina said...

celcom is always the best...
hahhaha..

Jue @ atanayuiman said...

honey pakai celcom gaks eekk..?? sama la kiteee...

Mrs. Simplicity said...

alya maxis user. mmg macam haaaraamm! macam haammpehhhh!

Ummi Nuhlan said...

jue....akak pon guna celcom broadband..dah 1 thn dah..memang puas hati..nak2 kat padang besar ni baru ja ada 3G lagu giler....syiokkkk..,,tenet sampai muntah,,,,hahaha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...